fredag 9. august 2013

Å reise med barn

Nå nærmer høst, skolestart og rutiner seg, og jeg må si jeg gleder meg litt. Det er deilig med ferie, men jeg trives med rutinene i vårt lille liv på Solknatten. Nå har vi vært mange uker hjemmefra også, så merker at både store og små lengter litt tilbake til hverdagen og kamerater. Jeg sitter her og tenker litt på turen vår til Kroatia. 4 uker med sol, varme, bading, god mat, opplevelser, familietid, nye bekjentskaper osv osv.
Det var en fantastisk tur, og jeg kan love at vi kommer til å gjøre det igjen. Det var utelukkende en positiv opplevelse å være på langtur med familien.

Hvordan vi fikk råd? ( noen har kanskje råd i utgangspunktet. Økonomien er forskjellig )  Men..vi leide ut huset. :) Det går kanskje ikke alle steder, men det var grunnen til at vi fikk det til. Det var mye jobb å gjøre klart, pakke vekk etc , men verdt det. Inntektene dekket inn hele turen med flybilletter og overnatting, så tipper vi gjør det igjen. :)

Og det gikk over all forventning. Tenkte jeg skulle dele noen små tips slik at det blir en hyggelig opplevelse for alle.

- Planlegg turen på forhånd og snakk med barna om hvor dere skal. Da har de noe å se frem til og dere kan sammen sette dere litt inn i fakta om landet, språket, flagget, maten etc, etc. Gøy for alle å vite litt hva man går til.

- Gjør ting på barnas premisser. Det blir hyggeligere for alle. Legg opp evt sightseeing og eksursjoner etter hva som er gøy og spennende for de små. Omfatter det mye historie etc, gjør det spennende for de med stemmebruk og fortellinger. Barn lar seg lett engasjere om du er engasjert:) Funker det ikke, så gjør noe annet:)

- Stress ned og kos dere.

- Regelmessige måltider/frukt og snacks er viktig for å holde humøret oppe.

- Gjør som de lokale i mange land: Ta en siesta! Godt for store og små. Skal dere ut å spise på kvelden, er det et must å ha hvilt litt på ettermiddagen.

- Bo i leilighet med kjøkken etc og ikke på hotell. Da har dere bedre plass og mulighet til å lage mat "hjemme".

- Vær raus med is. De fleste barn og voksne blir litt blidere bare de får en is;)

- Pakk lett! Hvis dere skal flytte rundt på dere, er det en STOR fordel å ikke ha med seg for mye. Vi trodde vi pakket lett denne gangen, og vi pakket mindre enn vanlig, men alle stedene vi bodde kunne vi vaske tøy. Derfor ble det favorittene som ble brukt og vasket. Det andre ble liggende. Så neste gang blir det enda mindre.

-Lær barna noen enkle kortspill ( hvis de er store nok ) : UNO, Vri åtter, Idiot, Hopp i havet. Veldig greit på lange fergeturer/togturer etc. Ta evt med DS el.

Sikkert mange flere ting som jeg ikke kommer på, men dette var i alle fall noen tips:)

torsdag 25. juli 2013

Kroatia- en perle og et anbefalt reisemål

Denne ferien har vært en uforglemmelig tur. Vi koser oss så! Selv nå når vi nærmer oss slutten på de 4 ukene her nede, så er vi ikke helt desperate på å komme hjem. Vi nyter alle de vakre stedene, menneskene og maten. Det er fantastisk her.

Pga varmen blir det mye bading og strandliv. Og det er deilig. Vi leide bil en dag i Stari Grad og kjørte litt rundt og kikket. Det tok ca 20 min å kjøre til Hvar by, og det var fint ( og varmt ) å få kikket litt mer rundt i enda en av de vakre gamle kroatiske byene. Vi ble også kjent med en kjempekoselig familie fra Oslo ; Elling og Ingvild med barna Vilde og Birk. Det er så koselig å bli kjent med nye. Vi var sammen på stranda og ute å spiste på kvelden. Ungene løp rundt og lekte og spilte fotball med en gjeng Kroatiske barn . Har du en ball, så er det alltid noe å finne på og alltid noen som vil være med å leke. De to norske gutta, Samuel og Birk fikk bryne seg litt på disse litt større og tøffere gutta. :) Mest gøy var det da. :) Mandagen planla vi å sammen ta turen til Hvar igjen for å leie båt og komme oss ut til de fantastiske Pakleni Islands. Vilde ble syk, så det var Elling og Birk som ble med oss. Vi hadde en fantastisk dag med bading i krystallklart vann, båttur og Birk fant til og med en flaskepost. Stor stas og godt at Elling kunne lese tysk og oversette for oss andre. Kjempegøy:)

Etter et par grillkvelder til sammen med Davor og Jossipa, mer bading og kos i Stari Grad bar turen videre til Dubrovnik. Vi tok ferge kl 930 tirsdag og var fremme i Dubrovnik 1830 . Laaang tur med andre ord. Vi rigga oss til et sted vi fant litt plass ute på dekk. Sov litt, spilte kort og prøvde å få tida til å gå. Ungene var utrolig flinke og tålmodige. Ikke bare bare med en 9 timer lang fergetur. Utrolig flott var det,da, og kjøre gjennom den Kroatiske skjærgården. Vi stoppet innom øya Korcula ( hvor vi er nå ) og øya Mljet. Når vi nærmet oss Korcula, tror jeg det var noe av det vakreste jeg har sett. Gamlebyen med bymuren rundt og det krystallklare vannet rundt. Utrolig nydelig!  På vei hit ble vi ( mest Espen ) kjent med en gutt på hans alder som het Nicola. Han skulle jobbe på Korcula i sommer, i samme byen som vi skulle til litt senere.

Når vi ankom Dubrovnik var vi passe slitne og fant raskt bussholdeplassen , der vi måtte ta en 30 minutters busstur til Cavtat, som vi skulle bo i. Ulempen var at en haug franske ungdommer med masse bagasje kom seg på bussen før oss, så vi fikk ikke bli med. Helt fullt :( Vi fikk tak i en taxi istedet og kom til nydelige Cavtat og en kjempeflott leilighet i Vila Ana. Helt topp var det der. Nytt og fint og alt vi trengte. Det var mye turister i Cavtat, masse nordmenn. Men en koselig liten by. Vi fant et favorittsted å bade, som vi gikk til flere av dagene. Vi hadde planer om å reise litt mer rundt her, men det ble med en dagstur til Dubrovnik. Det anbefales! En nydelig by! Om enn litt travel med alle turistene, så var det en fantastisk vakker gammel by. Vi fant ganske raskt en liten butikk som solgte en guide for barn. Det var stor stas og vi lette etter de forskjellige stedene vi ville se. Gamle kirker, statuer av riddere, fontener, bymur og gamle tårn. Ungene var helt med. Den gamle fontenen var favoritten , og de var fascinert over at det hadde rent friskt vann der i 600 år:) Der avkjølte vi oss og drakk vann opp til flere ganger i løpet av dagen. Vi avsluttet med en tur på den lokale stranda før vi tok båt tilbake til Cavtat. Ungene sloknet momentant:) En slitsom, men flott dag!

Dagene i Cavtat gikk fort og søndag morgen ble vi kjørt til bussen for å komme oss til havna igjen . En ny fergetur, denne gangen "bare"  4 timer. Turen gikk nå mot Korcula hvor vi skulle møte våre gode venner Øyvind, Kristin, Benjamin, Jonathan og Ina Sofie Haugland. Det hadde vi gledet oss veldig til. Denne turen gikk også fint, men istedefor å lete etter buss for å komme oss til Lumbarda, hoppet vi rett inn i en taxi for den 5 mintt lange turen. Kjempefin leilighet her og. Sunshine Apartments og den hyggelige vertinnen Maria. Det etterlengtede bassenget ble prøvd ut med en gang av Samuel og Gabriella. Familien Haugland ankom litt senere på kvelden til stor glede for store og små:)

Vi koser oss veldig i fredfulle lille Lumbarda. Gutta utforsker laguner og grotter for snorkling og hopping, mens jentene koser seg på stranda. Bassenget blir brukt flittig og to kvelder har vi grillet og spist deilig mat "hjemme". Igår tok vi turen til Korcula by. En kjempekoselig by. Ikveld er pappaene og noen av barna på Moreska show. Et sverddans show spesielt for Korcula. Gleder meg til å høre om det. Jeg nyter akkurat nå stillheten i leiligheten og en Kaffe latte som Kristin lagde til meg:) Deilig! Her kommer litt bilder.. Ble litt rot og ikke helt i rekkefølge, men...pytt, pytt:)

Middag med Davor og Jossipa i Stari Grad
Den koselige familien vi leide hos i Stari Grad :)

Middag med Elling, Ingvild, Vilde og Birk:)
Samuel elsker å bade, spesielt i basseng:)
I kø for å kjøpe billett til ferge til Dubrovnik. 320 kr for 9 timers fergetur for alle oss. Billig:)

Kortspill er gøy
Vår lille base på ferga.
Vente på buss..#tålmodigebarn#

Flinke storesøster

Mmm...Pommes fritesen kan diskuteres, men grilla fisk er nam!

Avkjøling i Dubrovnik

ahhh....

Tøffe Samuel med diger papegøye på hodet:)  I Dubrovnik.

Den modige ridderen Orlando! I Dubrovnik.

Avkjøling på stranda i Dubrovnik. Deilig!

Mange hyggelige mennesker å prate med rundt omkring. I Dubrovnik.

Espen kjøpte seg to hjemmestrikka ulluer av denne koselige damen. #forberedersegpåhjemreisetilNorge#

Trøtt etter en dag i Dubrovnik
Denne blir god etter noen timer på grillen:)

Deilig å slappe av litt etter å ha gått rundt i mange timer..
I Korcula by
Korcula by. Vakker!

Ikke bare ferie..litt jobbing med redskapsboden.no innimellom :)

Måtte avkjøle oss litt innimellom sightseeing på Korcula
I Korcula
Love is in the air <3
Koselig i Korcula med Kristin Haugland:)
Pizzatime!

onsdag 10. juli 2013

Sommereventyret i Kroatia fortsetter

Ja, nå har vi vært i dette fantastiske landet i 1 uke og 2 dager. I underkant av 3 uker igjen, og det er deilig å tenke på. Vi er absolutt ikke lei eller klare for å vende nesa nordover enda:)

På Brac og i byen Bol fikk vi etterlengtet strandliv og bading i det krystallklare vannet. Både på en liten, koselig strand som vi likte veldig godt, og på den berømte stranda Slatni Rat ( Det gylne Horn ). Slatni Rat var flott, men ser så klart flottere ut fra lufta på postkortene. Men ungene koste seg der også, og ble kjent med et par norske jenter. Vi fikk pratet endel med de voksne og spiste lunsj sammen på en koslig kafe i nærheten. Det er utrolig gøy å bli kjent med så mange nye folk, og barrieren for å ta kontakt blir liksom litt borte. Bra for meg som egentlig er litt sjenert:)
Det var overraskende livlig i denne lille byen, masse turister. Men allikevel veldig koselig. Den beste pizzaen fant vi også her, til stor glede for barna. Vi utforsket ikke noe særlig på denne øya, tok det med ro og koste oss mest på stranda. Gabriella lærte og svømme og er blitt utrolig god. Kjempegøy!

På mandag reiste vi fra herlige Brac og byen Bol. Vi tok farvel med vår fantastiske vertinne på SD House hvor vi bodd, Tonkita. Folk i Kroatia er utrolig gjestfrie og hjelpsomme. Noen er kanskje litt tilbakeholdne/sjenerte, men alle veldig hyggelige:)

Tonkita, vår vertinne i Bol
Avreise fra Brac
Hvar neste
Anbefaler en tur til Bol:)
Vi tok en eksursjonsbåt fra Bol til Hvar, fordi denne går om morgenen i motsetning til katamaranen som bare går om ettermiddagen. Båtturen tok ca 1 time, tror jeg, og vi fikk servert lokal ost og spekeskinke - smørbrød, og lokal vin. Vi ankom Hvar by, som er en utrolig vakker liten by, med mye liv og røre. Vi fikk vite at det er ganske dyrt her i forhold til andre steder på øya. En litt sånn Jetset- by..med mange STOOORE yather og fine folk;) Vi fikk oss litt mat, før vi trasket mot bussholdeplassen. Rakk akkurat bussen til Stari Grad, hvor vi skal bo den neste uken. Det er kjempefine busser her og utrolig greit fremkomstmiddel. Billig også. Vi betalte 50 kr for alle oss. Men, bussturen var SKUMMEL. Det var smale veier over fjellet med stupbratte fjellskråninger. Vi møtte på noen biler, og det var så vidt det gikk å komme forbi. Det værste var at den ene bilen ikke turte og kjøre forbi bussen , slik at bussjåføren begynte å rygge over i motsatt felt ( der det var bratt ned ). Vi kunne ikke se asfalten på den siden. Kan ikke ha vært mer enn 20-30 cm fra dekket til ingenting...Scary..Men vi kom vel frem til Stari Grad. Føltes som en veldig øde plass med en gang. Vi fant en turistinformasjon, og han ringte Davor, som eier stedet vi skulle bo. Han var der i løpet av noen minutter og kjørte oss til huset.  Ungene syns det var topp med basseng i en ellers litt ruskete hage. Men leiligheten var fin, og menneskene her utrolig koselige. De vet ikke hva godt de kan gjøre for deg. Fantastisk. :)

Resten av dagen utforsket vi litt i nærområdet, badet i bassenget og slappet av. Tirsdag badet ungene i bassenget på formiddagen før vi fant vi oss en plass ved sjøen på ettermiddagen. Alle untatt meg sovnet på hver sin solseng i skyggen. På kvelden ble vi invitert på grillings med Davor, Jossipa og lille Antaia som eier stedet, sammen med en tysk og en polsk familie. Bordet bugnet av deilig mat, ungene lekte og de voksne pratet til langt på kveld. Hyggelig å bli litt bedre kjent med disse menneskene og dette landet gjennom hva de forteller. Espen satt litt lenger enn meg, og fikk høre litt om krigen og hvordan det hadde vært. Davor, mannen i huset her, var med i 3 år. Spesielt å høre, og tenke på at det er såpass kort tid siden.

Idag kjørte ei som jobber her, Maia, oss til neste lille by som heter Jelsa. Dette er en populær badeby, og mange nordmenn reiser hit. Spesielt barnefamilier. Hun kjørte oss til en kjempefin strand hvor vi koste oss hele dagen før vi tok bussen tilbake. Fikk pratet endel med Maia i bilen. Hun bor egentlig i Zagreb, hovedstaden, men har hus her nede også. Og på sommeren jobber hun for familien som eier dette stedet. Hun fortalte at disse små byene i utgangspunktet var serbiske landsbyer som ble forlatt under krigen. Kroatisk militære tok over endel av eiendommene, og resten solgte de veldig billig. Det var slik de fikk kjøpt et hus er. Det var da et lite skur, men de har fikset det opp slik at det idag er et koselig feriehus.

Vi gikk hjem fra busstasjonen gjennom de trange gatene i Stari Grad. Stari Grad sies å være en av de eldste byene i Europa og det er såååå mange koselige, smaaale, brosteinsbelagte gater her. Nå skal vi snart ut å spise litt, hvis vi kan få de to badeløvene opp av bassenget;)

( og fordi som lurer, så er alt bare idyll...;) Det er ingen barn eller voksne som krangler, diskuterer eller er sure. Alt er bare fryd og gammen..;)
Den skumle bussturen
Deilig med basseng
Pizzakos
Her på busstur. Øya Brac i det fjerne.
Sovestund på stranda
Jelsa- by
Bding i Jelsa by, naboby til Stari Grad

Davor, vår husvert, griller i sin fantastiske bakerovn.

Drømmer om en lignende på Solknatten:)

Masse deilig mat. Velsigna:)

God natt fra Stari Grad:)

onsdag 3. juli 2013

Familien Vige i Split, Kroatia.

Mandag 1.juli stod vi opp kl 04.00 for å starte vårt 4 ukers sommereventyr i Kroatia. Vi tok flyet fra Gardermoen til Split. Det tok bare 2,5 time, så ideelt for oss med 3 små barn. Turen gikk veldig greit og det var 28 grader som møtte oss når vi ankom Split. Førsteinntrykket var bra. Det var rent og pent og masse hyggelige folk. De aller fleste snakket greit engelsk også. Vi tok ikke med oss bilseter og stasj, så vi fant flybussen inn til Split. Det kostet 90 Kuna ( omtrent det samme i norsk krone ) for alle oss, og bussen var kjempefin. Det tok ca 20-30 min  å komme inn til Split.

Bussen stoppet på bussterminalen, så var det bare å ta med seg bagasjen og prøve å finne hotellet. Vi har pakket relativt lett slik at det ikke skal bli for mye å dra på fra sted til sted. Ungene hadde feks hver sin lille sekk med tøy, og de var kjempeflinke til å bære det selv og gå til hotellet. Vi spurte oss fram og etter en liten stund ankom vi Captains apartment. Dette "hotellet", som er en ombygd leilighet i gamlebyen med 3 mindre enheter, var helt TOPP! Anbefales. En kjempekoselig dame som heter Natasa, tok imot oss. Vi var litt tidlig ute i forhold til innsjekking, men det var ingen problem. Vi fikk sette bagasjen der og skifte, så tok vi oss en tur i nabolaget. Spiste litt og kikket litt rundt. Nydelige små gater, som gav oss følelsen av å være i Frankrike eller Italia. Maten er billig også. Mellom 30-60 kr for pasta, pizza etc. Finere middager ligger her på 100-150 kr. Hvertfall der vi har vært.

Etter innsjekking og litt avslapping tok vi en tur ned til sjøen. Vi gikk bort til "bystranda" og badet, men det var mye folk. Stranda heter Bacvice og er et populært sted både for lokale og turister. Det ligger ikke langt fra bussterminalen vi kom til. Veldig sentralt.

På kvelden tok vi en tur ut og kikket på livet. Deilig kveldstemperatur :) Masse is har vi spist også:) Det er superbillig, til glede for store og små. Italiensk Gelato får du på alle hjørner, og vi betaler mellom 20 og 30 kroner for 4 stk. BILLIG! :)

I 22 tiden gikk vi inn og alle 5 sloknet etter en lang, slitsom , men fin dag:)

Dag 2

Vi sov lenge, barna så litt barnetv, mens de voksne fikk jobbet litt med Redskapsboden:)
Vi fikk tips om en annen badeplass, der det ikke skulle være så mye folk. Og mest lokale. VI tok lokalbuss nr 12 til Bene. Her var det fantastisk. Stille og fredelig med lite folk. Deilig badeplass, stor lekeplass og en koselig resturant.

Når vi skal ut i vannet, hører jeg noen snakke norsk. Det er en familie med to små jenter på Gabriella sin alder. Vi begynner å prate, og finner raskt ut at verden ikke er så stor. De kommer fra Engesland i Birkenes kommune. Ikke langt fra der vi bor. VI får oss en god latter, barna får lekekamerater og vi finner alle tonen raskt. Vi avtaler middag sammen på kvelden:)

Mens vi venter på bussen begynner Espen å prate med en amerikansk/fransk familie også. Han er ikke veldig sjenert:) Vi fikk en koselig prat med de og. Gøy med nye bekjentskaper:)

På kvelden var vi ute i gamlebyen sammen med våre nye venner fra Engesland og spiste. Ungene lekte på en åpen plass der, mens vi voksne fikk pratet mer. En hyggelig kveld.

Dag 3

Idag går turen videre til øya Brac. Vi må pakke, sjekke ut og finne ferge for å komme oss over dit. Vi gleder oss:)

Turen har vært topp til nå og Kroatia anbefales på det varmeste. :) Det er kjempegreit å komme seg rundt her. Gode buss/tog/båtforbindelser. Vi tok en katamaranbåt fra Split til Bol på øya Brac. Båten var kjempefin og tok ca 1 t, tror jeg.

Når vi ankom Brac ble vi ikke skuffet. Fantastisk koselig plass. En helt annen og roligere atmosfære enn i Split. Deilig:) Det tok ikke lang tid å finne fram til SD house hvor vi skulle bo. Et utrolig gjestfritt og hyggelig eldre par tok imot oss. Vi fikk noe å drikke og de viste oss leiligheten. Helt topp her og. Ikke luksus, men alt vi trenger. Det første hun spurte meg om var om jeg hadde melk til Simon;)

Kvelden tilbrakte vi i " sentrum". Spiste deilig fisk og skalldyrsmiddag og kikket litt rundt. Nå sitter vi på balkongen og slapper av. Barna sover og vi nyter stillheten og den fantastiske Bogenvillaen som klatrer opp langs veggen på balkongen.

God natt. Nå skal jeg lese bok;)