onsdag 3. juli 2013

Familien Vige i Split, Kroatia.

Mandag 1.juli stod vi opp kl 04.00 for å starte vårt 4 ukers sommereventyr i Kroatia. Vi tok flyet fra Gardermoen til Split. Det tok bare 2,5 time, så ideelt for oss med 3 små barn. Turen gikk veldig greit og det var 28 grader som møtte oss når vi ankom Split. Førsteinntrykket var bra. Det var rent og pent og masse hyggelige folk. De aller fleste snakket greit engelsk også. Vi tok ikke med oss bilseter og stasj, så vi fant flybussen inn til Split. Det kostet 90 Kuna ( omtrent det samme i norsk krone ) for alle oss, og bussen var kjempefin. Det tok ca 20-30 min  å komme inn til Split.

Bussen stoppet på bussterminalen, så var det bare å ta med seg bagasjen og prøve å finne hotellet. Vi har pakket relativt lett slik at det ikke skal bli for mye å dra på fra sted til sted. Ungene hadde feks hver sin lille sekk med tøy, og de var kjempeflinke til å bære det selv og gå til hotellet. Vi spurte oss fram og etter en liten stund ankom vi Captains apartment. Dette "hotellet", som er en ombygd leilighet i gamlebyen med 3 mindre enheter, var helt TOPP! Anbefales. En kjempekoselig dame som heter Natasa, tok imot oss. Vi var litt tidlig ute i forhold til innsjekking, men det var ingen problem. Vi fikk sette bagasjen der og skifte, så tok vi oss en tur i nabolaget. Spiste litt og kikket litt rundt. Nydelige små gater, som gav oss følelsen av å være i Frankrike eller Italia. Maten er billig også. Mellom 30-60 kr for pasta, pizza etc. Finere middager ligger her på 100-150 kr. Hvertfall der vi har vært.

Etter innsjekking og litt avslapping tok vi en tur ned til sjøen. Vi gikk bort til "bystranda" og badet, men det var mye folk. Stranda heter Bacvice og er et populært sted både for lokale og turister. Det ligger ikke langt fra bussterminalen vi kom til. Veldig sentralt.

På kvelden tok vi en tur ut og kikket på livet. Deilig kveldstemperatur :) Masse is har vi spist også:) Det er superbillig, til glede for store og små. Italiensk Gelato får du på alle hjørner, og vi betaler mellom 20 og 30 kroner for 4 stk. BILLIG! :)

I 22 tiden gikk vi inn og alle 5 sloknet etter en lang, slitsom , men fin dag:)

Dag 2

Vi sov lenge, barna så litt barnetv, mens de voksne fikk jobbet litt med Redskapsboden:)
Vi fikk tips om en annen badeplass, der det ikke skulle være så mye folk. Og mest lokale. VI tok lokalbuss nr 12 til Bene. Her var det fantastisk. Stille og fredelig med lite folk. Deilig badeplass, stor lekeplass og en koselig resturant.

Når vi skal ut i vannet, hører jeg noen snakke norsk. Det er en familie med to små jenter på Gabriella sin alder. Vi begynner å prate, og finner raskt ut at verden ikke er så stor. De kommer fra Engesland i Birkenes kommune. Ikke langt fra der vi bor. VI får oss en god latter, barna får lekekamerater og vi finner alle tonen raskt. Vi avtaler middag sammen på kvelden:)

Mens vi venter på bussen begynner Espen å prate med en amerikansk/fransk familie også. Han er ikke veldig sjenert:) Vi fikk en koselig prat med de og. Gøy med nye bekjentskaper:)

På kvelden var vi ute i gamlebyen sammen med våre nye venner fra Engesland og spiste. Ungene lekte på en åpen plass der, mens vi voksne fikk pratet mer. En hyggelig kveld.

Dag 3

Idag går turen videre til øya Brac. Vi må pakke, sjekke ut og finne ferge for å komme oss over dit. Vi gleder oss:)

Turen har vært topp til nå og Kroatia anbefales på det varmeste. :) Det er kjempegreit å komme seg rundt her. Gode buss/tog/båtforbindelser. Vi tok en katamaranbåt fra Split til Bol på øya Brac. Båten var kjempefin og tok ca 1 t, tror jeg.

Når vi ankom Brac ble vi ikke skuffet. Fantastisk koselig plass. En helt annen og roligere atmosfære enn i Split. Deilig:) Det tok ikke lang tid å finne fram til SD house hvor vi skulle bo. Et utrolig gjestfritt og hyggelig eldre par tok imot oss. Vi fikk noe å drikke og de viste oss leiligheten. Helt topp her og. Ikke luksus, men alt vi trenger. Det første hun spurte meg om var om jeg hadde melk til Simon;)

Kvelden tilbrakte vi i " sentrum". Spiste deilig fisk og skalldyrsmiddag og kikket litt rundt. Nå sitter vi på balkongen og slapper av. Barna sover og vi nyter stillheten og den fantastiske Bogenvillaen som klatrer opp langs veggen på balkongen.

God natt. Nå skal jeg lese bok;)