onsdag 10. juli 2013

Sommereventyret i Kroatia fortsetter

Ja, nå har vi vært i dette fantastiske landet i 1 uke og 2 dager. I underkant av 3 uker igjen, og det er deilig å tenke på. Vi er absolutt ikke lei eller klare for å vende nesa nordover enda:)

På Brac og i byen Bol fikk vi etterlengtet strandliv og bading i det krystallklare vannet. Både på en liten, koselig strand som vi likte veldig godt, og på den berømte stranda Slatni Rat ( Det gylne Horn ). Slatni Rat var flott, men ser så klart flottere ut fra lufta på postkortene. Men ungene koste seg der også, og ble kjent med et par norske jenter. Vi fikk pratet endel med de voksne og spiste lunsj sammen på en koslig kafe i nærheten. Det er utrolig gøy å bli kjent med så mange nye folk, og barrieren for å ta kontakt blir liksom litt borte. Bra for meg som egentlig er litt sjenert:)
Det var overraskende livlig i denne lille byen, masse turister. Men allikevel veldig koselig. Den beste pizzaen fant vi også her, til stor glede for barna. Vi utforsket ikke noe særlig på denne øya, tok det med ro og koste oss mest på stranda. Gabriella lærte og svømme og er blitt utrolig god. Kjempegøy!

På mandag reiste vi fra herlige Brac og byen Bol. Vi tok farvel med vår fantastiske vertinne på SD House hvor vi bodd, Tonkita. Folk i Kroatia er utrolig gjestfrie og hjelpsomme. Noen er kanskje litt tilbakeholdne/sjenerte, men alle veldig hyggelige:)

Tonkita, vår vertinne i Bol
Avreise fra Brac
Hvar neste
Anbefaler en tur til Bol:)
Vi tok en eksursjonsbåt fra Bol til Hvar, fordi denne går om morgenen i motsetning til katamaranen som bare går om ettermiddagen. Båtturen tok ca 1 time, tror jeg, og vi fikk servert lokal ost og spekeskinke - smørbrød, og lokal vin. Vi ankom Hvar by, som er en utrolig vakker liten by, med mye liv og røre. Vi fikk vite at det er ganske dyrt her i forhold til andre steder på øya. En litt sånn Jetset- by..med mange STOOORE yather og fine folk;) Vi fikk oss litt mat, før vi trasket mot bussholdeplassen. Rakk akkurat bussen til Stari Grad, hvor vi skal bo den neste uken. Det er kjempefine busser her og utrolig greit fremkomstmiddel. Billig også. Vi betalte 50 kr for alle oss. Men, bussturen var SKUMMEL. Det var smale veier over fjellet med stupbratte fjellskråninger. Vi møtte på noen biler, og det var så vidt det gikk å komme forbi. Det værste var at den ene bilen ikke turte og kjøre forbi bussen , slik at bussjåføren begynte å rygge over i motsatt felt ( der det var bratt ned ). Vi kunne ikke se asfalten på den siden. Kan ikke ha vært mer enn 20-30 cm fra dekket til ingenting...Scary..Men vi kom vel frem til Stari Grad. Føltes som en veldig øde plass med en gang. Vi fant en turistinformasjon, og han ringte Davor, som eier stedet vi skulle bo. Han var der i løpet av noen minutter og kjørte oss til huset.  Ungene syns det var topp med basseng i en ellers litt ruskete hage. Men leiligheten var fin, og menneskene her utrolig koselige. De vet ikke hva godt de kan gjøre for deg. Fantastisk. :)

Resten av dagen utforsket vi litt i nærområdet, badet i bassenget og slappet av. Tirsdag badet ungene i bassenget på formiddagen før vi fant vi oss en plass ved sjøen på ettermiddagen. Alle untatt meg sovnet på hver sin solseng i skyggen. På kvelden ble vi invitert på grillings med Davor, Jossipa og lille Antaia som eier stedet, sammen med en tysk og en polsk familie. Bordet bugnet av deilig mat, ungene lekte og de voksne pratet til langt på kveld. Hyggelig å bli litt bedre kjent med disse menneskene og dette landet gjennom hva de forteller. Espen satt litt lenger enn meg, og fikk høre litt om krigen og hvordan det hadde vært. Davor, mannen i huset her, var med i 3 år. Spesielt å høre, og tenke på at det er såpass kort tid siden.

Idag kjørte ei som jobber her, Maia, oss til neste lille by som heter Jelsa. Dette er en populær badeby, og mange nordmenn reiser hit. Spesielt barnefamilier. Hun kjørte oss til en kjempefin strand hvor vi koste oss hele dagen før vi tok bussen tilbake. Fikk pratet endel med Maia i bilen. Hun bor egentlig i Zagreb, hovedstaden, men har hus her nede også. Og på sommeren jobber hun for familien som eier dette stedet. Hun fortalte at disse små byene i utgangspunktet var serbiske landsbyer som ble forlatt under krigen. Kroatisk militære tok over endel av eiendommene, og resten solgte de veldig billig. Det var slik de fikk kjøpt et hus er. Det var da et lite skur, men de har fikset det opp slik at det idag er et koselig feriehus.

Vi gikk hjem fra busstasjonen gjennom de trange gatene i Stari Grad. Stari Grad sies å være en av de eldste byene i Europa og det er såååå mange koselige, smaaale, brosteinsbelagte gater her. Nå skal vi snart ut å spise litt, hvis vi kan få de to badeløvene opp av bassenget;)

( og fordi som lurer, så er alt bare idyll...;) Det er ingen barn eller voksne som krangler, diskuterer eller er sure. Alt er bare fryd og gammen..;)
Den skumle bussturen
Deilig med basseng
Pizzakos
Her på busstur. Øya Brac i det fjerne.
Sovestund på stranda
Jelsa- by
Bding i Jelsa by, naboby til Stari Grad

Davor, vår husvert, griller i sin fantastiske bakerovn.

Drømmer om en lignende på Solknatten:)

Masse deilig mat. Velsigna:)

God natt fra Stari Grad:)